Japn valls
Japn lakossga egyszerre kt jelents vallst gyakorol, a sintt s a buddhizmust. Ezek msfl ezer ve lteznek egyms mellett s hatnak egymsra. A sint Japn shonos hitvilga, a japn buddhizmus azonban olyan vilgvalls, amely Kelet- s Dlkelet-zsiban, illetve Nyugaton tbb szz milli hvt mondhat magnak.
Japn shonos valls hagyomnynak neve az istenek tja, ezt jelenti a Kami no Micsi japn kifejezs, illetve a sint sz is, amely a knai sen (szellem) s tao (t) japn kiejts szerinti sszevont alakja. Mindkt elnevezst a sen s a tao knai rsjegyvel jellik. A XVII -- XIX. sz., a valls jjledsnek idszaka ta a sint az elterjedtebb megnevezs -- br a fellesztst szorgalmazk ppensggel Kna-ellenes rzelmek voltak. A sint gykerei Japn strtnetig nylnak vissza. Legsibb s legalapvetbb kpzete, kami (szellem, istensg) ma is meghatrz eleme a japn vallsi gondolkodsnak. A buddhizmus szlfldje ugyanakkor Japntl tvol Indiban volt. Az j valls azonban, a legtbb japn kltreszkzhz hasonlan, knai kzvettssel rkezett. Kna hagyomnyaibl fejldtt ki a kelet-zsiai vallsi kltra, onnan Koren keresztl a VI. sz. kzepn jutott el a buddhizmus Japnba. Ekkor mg Japn nem ismerte az rst, de a buddhizmussal az rsbelisg is elterjedt. A buddhista szent knyvek csak knai fordtsban voltak hozzfrhetek, gy a japn arisztokrcia ttrt tagjai -- tbb vszzaddal a buddhizmus szles kr eltejedst megelzen -- knytelenek voltak megtanulni a knai rsjeleket.
Ugyanebben az idben honosodott meg Japnban konfuciaizmus s a taoizmus is, s mindkett mlyen hatott a sint, illetve a japn buddhizmus fejldsre. Ezek azonban csak ritkn (pl.: 1700 krl, a Tokuvaga-sguntus idejn) vlhattak tnyleges vallsi irnyzatt.
Brmekkora hatst gyakorolt is a knai hitrendszer, filozfiai s mvszet, Japn mindig megrizte mssgt. A japnok sidk ta sajt zlskre formlnak minden ms kltrbl tvett elemet. A Japnban gykeret vert mahajna buddhizmus irnyzatai -- a "narai iskolk", a tendai, a singon, a dzsd-s, a dzsd-sins, a nicsiren-s s a nicsiren-ss, a zen s egybb felekezetek -- hamarosan nll japn arculatra tettek szert, amelyet mig megriztk. gy a sint s a buddhiuzmus kztti hatrvonal elmosdott, ezt mutatja, hogy szmos buddhista istent sint kamiknt is tisztelni kezdtek.
Az utbbi vtizedekben Japnban kialakultak az n. j vallsok, ugyanakkor jjaledt az eredetileg a XVI. sz.-ban meghonosodott, de hamarosan elnyomst szenved keresztnysg is. E hitrendszerek felvirgozshoz a Tokuvaga-sguntus utols hrom vtizedben (1837-1867) tapasztalt trsadalmi kosz, illetve a msodik vilghbor utni gyors gazdasgi fejlds szolgltatta a mozgatert. Mindkt esetben a klfldi s shonos elkpzelsek, szoksok, rtosok s hiedelmek meglehetsen finom tvzetbl sajtosan japn hagyomny alakult ki. Az egymstl elt hiedelmek s vallsgyakorlatok egyetlen rendszerbe olvasztsa, a szinkretizmus a japn vallsi let rgta meghatroz vonsa, akrcsak az "ellentmondsok tolerancij" -nak nyugati mrcvel mrve igen magas foka. Nhny jellemz kivteltl eltekintve, Japn lakossgnak dnt tbbsge egyszerre vallja magt a sentoizmus s a buddhizmus hvnek, s minden nehzsg nlkl gyakorolja e kt, igencsak eltr gyker vallst. Sokan ezt gy fogalmazzk meg: a sint az let vallsa, a buddhizmus a hall vallsa. gy aztn a japn eskvket legtbbszr a sint szertarts szerint rendezik, s legalbb ugyanilyen gyakran buddhista jellegek a temetsek. A legtbb temet buddhista templomok mellet lteslt. Tgabb rtelemben a sint az e vilgi krdsekkel - az let fogantatsval, a termkenysg biztostsval, a lelki tisztasggal s a testi jlettel - foglalkozik. A buddhizmus viszont, br nem utastja el a vals vilgot, mindig is sokkal erteljesebben hangslyozta a megvlts s a lehetsges tlvilgi let gondolatt.
A Tisza Fld kifejezetten e clok elrse rdekben jtt ltre.
A vallsnak az si, ill. a modern Japnban betlttt szerept aigha rhetjk meg nhny alapvet japn kltrlis szoks ismerete nlkl. A legfontosabb az egyn alrendelse a kzssgnek, ezt a gondolatot fejezi ki tmren a monds: "Amelyik szg kill, azt a kalapcs beveri." Sok tuds gy vli, ez az erklcsi vilgkp az ntzses rizstermeszts ltal megkvetelt szoros egyttmkdsben s kollektv dntshozatalban gykerezik - a legutbbi idkig a rizs volt Japn alapvet lelemforrsa. A rizsfld rendkvl munkaignyes kialaktsa i.e. 1000 krl honosodott meg Japnban. A gpests kora eltt minden egyes rizspalntt kzzel kellett a talajba nyomni. Mg ma is a hznp valamennyi tagja flreteszi sajt dolgt, hogy sszefogjanak a j rizsterms rdekben, ami tgabb rtelemben az egyttes fennmaradst biztostja. Nagyobb mretekben a rizstermeszts az egsz falu kzs gye, a csaldok klcsnsen segtenek egymsnak a palntzsban, a gyomlsban s aratsban is.
A trsadalmi sszefogs s egyni rdekek ezzel egytt jr httrbe szortsa a sint s a buddhista irnyzatot egyarnt a kezdetektl jellemzi. Az vszzadok sorn mindkt vallsban fontos ernynek szmtott az egyn alrendelse a kzssg jlte rdekben, legyen az hznp, a rizstermeszt falu, a zrt szamurj elit vezette feudlis fldbirtok vagy akr egy mai multinacionlis vllalat alkalmazotti kzssge
Ksznet:Piper94-nek.
|